Follow:
Aktiviti 6-12 bulan

Tips Pilih Buku Untuk Bayi

Assalamualaikum

Mesti anda inginkan anak yang suka membaca kan. Pepatah melayu menyatakan, melentur buloh, biarlah daripada rebungnya. Sama macam membaca buku, minat membaca perlu dipupuk dari kecil. Ros kongsikan tips pilih buku untuk bayi.

 

Tips pilih buku untuk bayi

Tips Pilih Buku Untuk Bayi

1. Memiliki warna yang kontras seperti hitam dan putih.

2. Lembut atau diperbuat daripada kain

3. Ringan

4. Tahan lasak

5. Boleh digigit

6. Tidak ada bahagian yang boleh tertanggal

7. Mengeluarkan bunyi

 

Biasanya buku yang Ros pilih untuk Luqman dan Maryam akan memenuhi sebahagian daripada kriteria di atas.

 

Tak semua buku diperbuat daripada kain. Ada yang berkulit keras tapi bersaiz kecil. Jadi takde berat untuk mereka pegang. Kalau buku yang bersaiz besar, Ros yang akan pegangkan.

 

Walaupun diorang takde membaca sangat waktu baby dulu, Ros suka galakkan mereka belek buku.

<< Aktiviti Untuk Anak 6-12 Bulan >>

<< Aktiviti Untuk Anak 1-2 Tahun >>

Alhamdulillah sekarang Maryam minat dengan buku. Kalau masuk bilik je, nampak je rak buku, mesti dia cakap, nak! Nak! Habis semua buku kena bawa dan bagi kat dia.

 

Apa buku kegemaran anak anda?
Nanti Ros share buku kegemaran Luqman dan Maryam.

 

Ros Ahmad
019-367 3245

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge