Follow:
Kewanitaan, Tips

Benarkah Sakit Senggugut Ketika Haid Macam Nak Patah Pinggang?

Assalamualaikum

Sakit senggugut adalah sakit di bahagian bawah perut atau pelvis yang dialami oleh wanita ketika datang haid. Sesetengah wanita tiap-tiap kali datang haid, ia turut mengalami sakit senggugut. Ada yang rasa sakit senggugut hanya beberapa jam sahaja. Ada yang teruk sampai terbaring je atas katil. Benarkah sakit senggugut ketika haid macam nak patah pinggang? Apa perlu buat kalau sakit yang anda rasa, sakit yang teramat sangat?

sakit senggugut ketika haid

Antara wanita yang diduga sakit senggugut adalah Puan Maria Awi. Belum pernah beliau ada masalah senggugut sebelum ini. Tiba-tiba bulan lepas beliau kena senggugut ketika haid. Sakitnya macam sakit kontraksi nak bersalin. Terasa macam pinggang nak patah dua. Kalau macam tu punya sakit.. Teruk juga senggugut beliau.

Apa yang beliau lakukan untuk kurangkan senggugut beliau? Jom kita dengar perkongsian beliau sepenuhnya di dalam video di bawah:

3 Cara Mengurangkan Sakit Senggugut

1. supplement tambahan

Terdapat kajian menunjukkan pengambilan Thiamin, Vitamin E dan Omega 3 dapat mengurangkan sakit senggugut. Untuk mengurangkan kekejangan otot sekitar perut, elokkan anda mengambil kalsium, magnesium dan zink.

Seperti yang Puan Maria Awi kongsikan, beliau mengambil Set Senggugut Shaklee yang terdiri daripada B-Complex dan Ostematrix. Jom kita tengok apakah kandungan dalam kedua-dua supplement ini.

  • B-Complex mengandungi 8 jenis Vitamin B. Antaranya B1 iaitu Thiamin yang boleh mengurangkan sakit senggugut. B-Complex Shaklee juga membantu melancar urat saraf dan mengelakkan stress
B Complex

Kandungan Nutrisi B-Complex

  • Ostematrix bukan sekadar supplement kalsium. Ia turut mengandungi zink dan magnesium
    • Kalsium (1000mg) daripada sumber semulajadi yang mudah diserap
    • Magnesium (400mg) membantu mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dan menguatkannya
    • Vitamin D (600 IU) merangsang penyerapan kalsium
    • Zink, Kopper dan Manganese mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang
kandungan-oste

Kandungan Nutrisi Ostematrix

2. pad air panas

Anda juga boleh meletakkan pad air panas di bahagian perut untuk mengurangkan kekejangan otot perut. Jika tiada pad air panas, boleh gunakan apa-apa botol. Ros biasa guna botol mineral. Pastikan air tidak terlalu panas. Nanti botol tu kemek pulak.

hot water pouch bag

Pad Air Panas

3. beriadah

Anda perlu jadikan aktiviti beriadah sebagai aktiviti mingguan. Dapat buat hari-hari lagi lah bagus. Aktiviti seperti berjalan dan senaman ringan yang lain dapat melancarkan peredaran darah sekitar perut.

beriadah

Beriadah

Cara no 2 dan 3 adalah yang senang nak dibuat. Tak perlu keluarkan sebarang kos. Tapi… kalau senggugut anda masih teruk setiap bulan, eloklah anda ambil Set Senggugut Shaklee. Takde dah lepas ni aksi guling-guling atas katil menahan kesakitan. Hubungi Ros di 019-367 3245 sekarang untuk dapatkan penyelesaian masalah senggugut anda.

Ros Ahmad

019-367 3245

Shaklee ID: 1134 656

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge